Moş Mandău superstar

SENZAŢIONAL pe bune! Cel mai bătrân român a trăit la Firizu. Ce mică-i lumea virtuală. Cutreierând pe net, am găsit aici un filmuleţ interesant despre Ilie Stamate, condiderat a fi românul care ar fi trăit cel mai mult. Reportajul, realizat şi difuzat de TVR, ni-l arată pe moş Mandău – cum îi spunea lumea – sprinten şi plin de viaţă la venerabila-i vârstă. Dar cine este Ilie Stamate? “În vremea revoluţiei din 1848 era flăcău în toată firea, avea douăzeci de ani. Patruzeci şi nouă de ani la 1877. Optzeci şi şase la izbucnirea primului război mondial. Şi o sută treizeci şi cinci la intrarea Ştiinţei Craiova în categoria A. Decanul de vârstă al ţării este bine-nţeles oltean. Astăzi, Ilie Stamate din Firizu, raionul Turnu-Severin, are 138 de ani. Cu soţia lui Stanca, a trecut de nunta de aur. E drept! A mai avut două neveste dar în secolul trecut. Ilie Stamate lucrează, cântă din gură şi din frunză, povesteşte multe şi de demult, nu stă locului o clipă” aflăm de la vocea din off.

Eu am auzit de moş Mandău de la bunicii şi consătenii mei din Firizu. Am chiar şi o fotografie cu el (foto alăturat), găsită pe sub pat la ţară, în sacii de fotografii ai bunicului meu Ion Mohora. Nu ştiu cât a trăit moş Mandău. Înţeleg că informaţiile sunt contradictorii; ba chiar că ar figura pe lista cazurilor incomplet dovedite sau chiar falsificate de centenari. Sigur este că a bătut suta de ani. Şi că sfâşietor  doinea din frunză… Un demers jurnalistic primar m-ar duce la condica de naşteri şi decese a primăriei Ilovăţ, dar, cum actualmente mă aflu în Anglia, nu-l pot întreprinde, dar le vând acest pont confraţilor mei ziarişti, pentru că subiectul are… predicat. Adică are substanţă, fie că vânezi o ştire de tip tabloid, fie ce eşti interesat de un reportaj ca la carte. Celor care chiar sunt interesaţi de subiect, le sugerez să ia legătura cu marele ziarist mehedinţean Gheorghe Ţigănele, o enciclopedie vie a locurilor şi oamenilor.

Promit că atunci când voi veni în România, de sfintele sărbători pascale, voi încerca să aflu mai multe, stând de vorbă cu bătrânii care mai trăiesc în Firizu. M-ar bucura să-l văd pe moş Mandău şi Firizul meu drag în Guiness Book…

Dar ce îmi umple sufletul de bucurie, dincolo de kantianul cer înstelat deasupră-mi şi legea morală dinlăuntru, este tocmai memoria peliculei, posibilitatea pentru mine de a vedea aceste imaginii ale unor oameni despre care am auzit în poveştile bunicilor. Intenţionez, de asemenea, ca din casa străbunicilor mei să fac un adevărat muzeu al satului Firizu, astfel că orice fotografii ori filmuleţe găsite sunt extrem de utile.

 

3 thoughts on “Moş Mandău superstar

  1. ai gasit ceva in arhivele satului? ar fi bine sa comentezi la filmul original de pe youtube ca subiectul e de interes si poate mai stiu si alti oameni amanunte, lumea virtuala e mica

  2. Pingback: Un oltean, prezent în arhiva British Pathé, pe când împlinea 138 de ani. Povestea sa a făcut înconjurul lumii: „În vremea Revoluţiei din 1848 era flăcău“ | Gazetarul.ro

  3. Dragă Elvis, Am găsit acest material tulburător despre moş Mandău, şi l-am preluat pe FB-ul meu. Din păcate, dl. Gh. Ţigănele a decedat anul trecut, brusc, în somn, la el la Chilia, nu ştiu dacă tu ştiai… Ma-m întristat tare mulkt de această veste, îmi pare rău dacă eu sunt primul care ţi-o dau… Felicitări, poe de altă parte pentrru noua ta postură civică, pentru viaţa ta anglofilă! La mai mulkte şi la fel de frumoase!

Leave a Reply

